Tuesday 19 May 2015

P7 (¿Dónde está Don Draper. ¿Dónde está el contenido? / Where is Don Draper? Where is content?)






Don Draper busca algo. Se busca a sí mismo. Se pregunta quién es. Busca su esencia. En su trabajo, también buscaba fórmulas que expresaran la esencia de un producto. La publicidad continúa la empresa iniciada por Sócrates. Preguntarse qué son las cosas. Y la pregunta más personal es saber quién es el que hace todas esas preguntas...

Don Draper is looking for something. He is looking for himself. He ask who he is. He is trying to find his essence. In his work, he also tries to find ways to express the essence of a product. Advertising continues the enterprise initiated by Socrates. To ask what things are. And the most personal question is to ask who is making all these questions...





Don Draper busca algo. Se busca a sí mismo. Se pregunta quién es. Busca su esencia. En su trabajo, también buscaba fórmulas que expresaran la esencia de un producto. La publicidad continúa la empresa iniciada por Sócrates. Preguntarse qué son las cosas. Y la pregunta más personal es saber quién es el que hace todas esas preguntas.

A Don Draper también le buscan. Está en California. Rodeado de personas que también se buscan a sí mismas. Y su respuesta es una sonrisa. Ese es el final de la serie. Y el producto más deseado para un publicista, la Coca-cola, también encuentra su esencia. Un mensaje de armonía. Una promesa de felicidad compartida.




La felicidad está al final. Hay momentos de felicidad, pero son fugaces. La felicidad estable no es un estado. Es un proceso. Y dura toda una vida. Todos buscamos la felicidad. Aristóteles elabora una concepción completa del ser humano en base a esta idea. Pero cada cual entiende la felicidad de un modo diferente. Y la busca de formas diversas intentando sobreponerse a los azares de la vida. Conseguir hacerlo requiere una serie de capacidades. Requiere unas virtudes. A veces nacemos con ellas, otras veces tenemos que aprenderlas. A veces es fácil, otras veces es muy difícil. En ocasiones, la desgracia hace imposible la vida. Lo importante es no romperse. Vivir es un arte.

Bueno, la serie de televisión ha acabado. Pero las preguntas continúan. Y una pregunta interesante tiene que ver justamente con la gran audiencia que ha tenido esta serie. Y más en general, muchas de las series que estamos viendo en los últimos años. No se leen demasiados libros. Tampoco se compran periódicos. Incluso el cine pierde audiencia. Las iglesias se vacían. Los políticos aburren. Pero vemos series de televisión. Internet parece explotar con anécdotas que recorren en pocos minutos todo el planeta. Y el lanzamiento de nuevos videojuegos se espera como si nuestra vida dependiera de ello.

¿Dónde está el contenido?  Han cambiado las fuentes de contenido. Algunos grifos se cierran. Y se abren otros nuevos. No darse cuenta de esto es vivir en aguas estancadas. 

Quienes actualmente generan contenidos no son los que dicen que los generan. Y su estatus no ha estado allí antes que ellos, esperándoles. Han abierto nuevos grifos. Como Don Draper inventó la publicidad. Y las tensiones son evidentes.

El contenido no es simplemente información. Es información significativa. Es información significativa para alguien. Un contenido encriptado puede tener la misma información que un contenido visible. Pero no es el mismo contenido.

Que una serie de televisión dispare la audiencia no quiere decir que ya no tenga sentido la ciencia y la filosofía. No quiere decir que ya no tengan sentido el conocimiento y la reflexión. Quiere decir que las fuentes de contenido han cambiado. El contenido es el mismo, lo diferente es la fuente.

Y lo importante para mantener nuestra identidad sigue siendo enfrentarse al azar sin romperse. Si podemos, tal vez con una sonrisa.




















Don Draper is looking for something. He is looking for himself. He ask who he is. He is trying to find his essence. In his work, he also tries to find ways to express the essence of a product. Advertising continues the enterprise initiated by Socrates. To ask what things are. And the most personal question is to ask who is making all these questions.

His friends are also looking for Don Draper. And he is in California. He is surrounded by people who are also looking for themselves. And his last answer is a smile. That is the end of the series. And the most desired target for a publicist, Coca-Cola, also finds its essence. Its essence is a message of harmony. It is a promise of shared happiness.




Happiness is at the end. There are moments of happiness, but they are too much fleeting. The stable happiness is a process that lasts a lifetime. And it is found only at the end. We all seek happiness. Aristotle elaborated a complete conception of humanity based on this idea. But everyone understands happiness differently. And we search different ways of overcome the hazards of life. Doing so requires certain capacities. It requires a number of virtues. Sometimes we are born with them, sometimes we have to learn them. Sometimes this is easy, sometimes it is very difficult. Sometimes, unfortunately, a human life becomes impossible. The important thing is not to be broken. Living is an art.

The series Mad Men is over. But questions remain. And a very interesting question has to do precisely with the large audience that has had this TV series. More generally, it has to do with many of the series that we are seeing in recent years. We do not read too many books. Neither do we read newspapers. Even movies do not prompt our interest. Churches are emptying. Politics bore us. But we see TV series. Internet seems to explode with curious anecdotes going across the planet in a few minutes. And some new video-games are expected as if the doom of our soul were to depend on them.

Where is the content? The sources of content have changed. Some faucets are closed. And new ones are open. Not realizing this is to live in stagnant water.

People currently generating content are not those saying to generate them. And the status of those people has not been there before them, waiting for them. They have opened new faucets. As Don Draper invented advertising. And tensions are evident.

Content is not simply information. It is significant information. It is significant information for someone. An encrypted content can have the same information as a visible content. But they are not the same content.

That a TV series gets a maximum of audience does not mean that science and philosophy no longer make sense. It does not mean that knowledge and reflection no longer have value. It only means that the content sources have changed. The content is the same, what is different is the source.

And the important thing continues to be the same. To maintain our identity, to face any adversity, without breaking us. If possible, with a smile.

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